Aprovat el Pla insular d’aparcaments en origen per tal de fomentar l’ús immediat del transport públic i llevar vehicles de les carreteres
Aprovat el Pla insular d’aparcaments en origen per tal de fomentar l’ús immediat del transport públic i llevar vehicles de les carreteres
(29/03/2023)
- Departament Mobilitat i Infraestructures / Comunicació i Premsa
El ple extraordinari insular ha ratificat el pressupost de més de 25 milions per la posada en marxa del Pla de Millora de la Mobilitat Viària i Foment del Transport Públic mitjançant estacionaments d’Intercanvi Modal en el qual hi ha implicats 21 municipis de l’illa
Iván Sevillano, conseller de Mobilitat i Infraestructures ha afirmat que «estem molt contents que aquest pla surti endavant perquè ha nascut amb la finalitat de facilitar i incrementar l’ús del transport públic, llevar vehicles de les carreteres i contribuir amb un model de mobilitat sostenible»
El ple extraordinari del Consell de Mallorca ha aprovat la posada en marxa del Pla de Millora de la Mobilitat Viària i Foment del Transport Públic mitjançant estacionaments d'Intercanvi Modal, un projecte que, en paraules del conseller Iván Sevillano, «ha nascut amb la finalitat de facilitar i incrementar l’ús del transport públic i contribuir amb un nou model de mobilitat sostenible. Estem molt contents que hagi sortit endavant». En aquest sentit, Sevillano ha explicat que «volen canviar el paradigma de mobilitat de l’illa de Mallorca i aquest Pla és una eina ambiciosa i efectiva per apropar el transport públic a la ciutadania».
El Pla de Millora de la Mobilitat Viària i Foment del Transport Públic mitjançant estacionaments d'Intercanvi Modal, té previst convertir-se en un instrument regulat de planificació i interconnexió per una implantació ordenada d'estacionaments d'intercanvi modal en tota l'illa, a fi i efecte de preservar i millorar la qualitat ambiental, reduint així els impactes i molèsties que generen les congestions de trànsit.
En aquest sentit, el conseller ha volgut recordar que «amb aquest ambiciós Pla hem volgut anar-hi molt més enllà, ja que consideren la mobilitat de l’illa com un tot. Plantejam la dissuasió en origen com més aviat millor, des de les administracions es proposaven sempre plans d’aparcaments dissuasius al voltant de les ciutats i els pobles. El que nosaltres volem és que la gent pugui deixar el seu vehicle en el seu municipi o en els primers quilòmetres del seu desplaçament i es desplacin fins al punt de destí en transport públic. Per tal motiu, hem dissenyat aquesta xarxa interconnectada d’aparcaments d’intercanvi per poder deixar el cotxe i pujar al transport públic, el qual haurà d’augmentar la seva oferta».
Cal recordar que el Pla de Millora de la Mobilitat Viària i Foment del Transport Públic mitjançant estacionaments d'Intercanvi Modal preveu la creació de 6.961 places d’intercanvi modal (289 corresponents a vehicles elèctrics i 1.009 corresponen a motos, bicicletes i VMP) de les quals, 2.295 places corresponen a places existents reconvertides i 4.666 places de nova creació. En total, són 21 els municipis que hi participen en aquest pla -Artà, Andratx, Bunyola, Calvià, Campos, Capdepera, Consell, Felanitx, Inca, Llucmajor, Manacor, Marratxí, Muro, Petra, Pollença, Sa Pobla, Santanyí, Santa Maria del Camí, Sineu, Sóller i Son Servera- on s’habilitaran 22 aparcaments de nova creació i es condicionaran, modernitzaran i renovaran 16 ja existents.
A més, en el disseny i adequació d’aquests aparcaments s’ha tingut en compte que els mateixos s'integrin en l'entorn construït i natural i que conservin l'ús de l'energia i fomentin les energies sostenibles amb la instal·lació d’energia fotovoltaica. En aquest sentit, hi ha previst un mínim de 18.575 metres quadrats de plaques i la instal·lació de 289 punts de recàrrega per a vehicles elèctrics, «la qual cosa suposarà duplicar, només amb aquest Pla, l’oferta actual de punts de recàrrega públics per Mallorca», ha recordat el conseller.
Cal recordar que aquest nou Pla suposarà a més una nova figura d’ordenació territorial per a Mallorca, però això no suposarà que ningú terreny sigui requalificat ni modificat des d’un punt de vista urbanístic. «També hem evitat en tots els casos proposar ubicacions dins sòl protegit amb qualsevol mena de protecció; i de la mateixa manera tenim clar que volen desenvolupar aquests aparcaments amb una especial cura mediambiental, territorial i paisatgística, per això, ens hem assegurat que estén plenament integrats amb l’entorn i respecten absolutament el territori; no podria ser d’una altra manera, perquè el contrari s’allunyaria totalment dels objectius principals d’aquest Pla», ha explicat el conseller.
La inversió total estimada per a la implantació dels nous estacionaments d’intercanvi modal i conversió dels existents és de 25,34 M€, dels quals 3,67 M€ corresponen a adequació dels aparcaments existents i 21,67 M€ a execució dels nous aparcaments.
Aquest Pla s’executarà en dues fases i ve acompanyat del compromís dels operadors del transport públic -tren, metro i busos interurbans- d’acompanyar el mateix incrementant freqüències i noves rutes així com cresqui la demanda. En aquest sentit, el conseller Sevillano ha volgut recordar que «no ens estranya que, de nou, els partits de la dreta hagin votat en contra d'una nova mobilitat i de la millora a l'accés del transport públic de la nostra illa. Ja varen votar en contra de la gratuïtat actual que, malgrat ells, hem aconseguit per a l'autobús, tren i metre. Sabem que la seva aposta continua sent la de més embussos, més carreteres, més ciment i més col·lapses. Avui, de nou, els partits de la dreta s'han llevat la careta i s'han mostrat com el que són; avui la dreta vota en contra de reduir cotxes en les carreteres i millorar el transport públic, i és important que la ciutadania ho sàpiga i recordi».