Cultura ofereix assessorament tècnic a l’Ajuntament de Llucmajor per analitzar i trobar solucions a l’estat en què es troba l’arxiu municipal
Cultura ofereix assessorament tècnic a l’Ajuntament de Llucmajor per analitzar i trobar solucions a l’estat en què es troba l’arxiu municipal
(24/08/2015)
El director insular de Cultura, Rafel M. Creus, i la regidora de Cultura del consistori llucmajorer, Adelina Gutiérrez, han mantingut contacte avui matí i han acordat la visita d’un tècnic i d’una restauradora.
Aquest dimarts, un tècnic i una restauradora de la Direcció Insular de Cultura es traslladaran a l’Ajuntament de Llucmajor per conèixer de primera mà l’estat actual de l’arxiu municipal. Així s’ha decidit després que el director insular de Cultura i la regidora de Cultura del consistori hagin mantingut converses, en les quals Creus ha deixat palesa la voluntat del Consell de col·laborar en tot el possible.
Aquesta no és la primera vegada que els serveis tècnics de Cultura assessoren l’Ajuntament de Llucmajor en matèria d’arxius. El novembre de 2011, a petició del batle del consistori, s’hi va traslladar un equip del Consell, que posteriorment va elaborar un informe del que s’observà.
L’informe tècnic, amb data 9/11/2011, constata que «els documents que formen el patrimoni documental del municipi es troben dispersos per diferents edificis i en condicions no gaire adients». «Els més antics ―del segle XIV-XIX― són al tercer pis de l’edifici de l’ajuntament, al local que abans es destinà a arxiu» i, afegeix l’informe sobre l’estat de conservació, «no és gaire bo, apreciant-se un greu deteriorament, com a conseqüència de la temperatura, la humitat, la fauna bibliòfaga, la llum, la contaminació i factors biològics, sense oblidar l’acció humana». Segons els tècnics «els documents ubicats al tercer pis de l’Ajuntament haurien de ser canviats de lloc, tan prest com sigui possible».
Els tècnics conclouen en aquest informe, de novembre de 2011, que «s’haurien de dedicar esforços per a millorar la situació de precarietat actual, especialment motivada per la manca d’instal·lacions i d’equipaments adients per a la conservació, tractament i servei de documents». I recomanen centralitzar el fons en un espai destinat a arxiu per evitar que desapareguin documents a causa de la dispersió i per poder dur a terme una política arxivística.
L’informe també recorda que “l’Ajuntament té el deure de garantir la conservació del patrimoni documental del municipi mitjançant l’establiment d’una política de prevenció del deteriorament dels documents, emprant sistemes d’instal·lació adients i amb especial atenció dels documents que tenguin formats i suports més vulnerables”.