El 'Rinoceront' de l'autor francès Eugène Ionesco arriba a la Sala Gran del Teatre Principal a partir del divendres sota la direcció de Joan Fullana
El 'Rinoceront' de l'autor francès Eugène Ionesco arriba a la Sala Gran del Teatre Principal a partir del divendres sota la direcció de Joan Fullana
(08/04/2015)
Aquesta nova producció pròpia, protagonitzada per Luca Bonadei i Miquel Gelabert, s'enriqueix amb les aportacions multidisciplinars de l'artista audiovisual Miquel Àngel Raió, el music Gori Matas i l'actuació en directe d'una banda amb instruments de vent
El Teatre Principal estrenarà el proper divendres 10 d’abril el muntatge teatral 'Rinoceront', de l’escriptor francès d’origen romanès Eugène Ionesco, una producció pròpia que cobrarà vida a la Sala Gran sota la direcció de Joan Fullana.
Durant la presentació de l'espectacle, aquest matí, l'adjunt a la Direcció Artística del Teatre Principal, Pablo López, s’ha referit a 'Rinoceront' com "una producció complexa, fet que justifica, en bona part, que hagi estat tan poc representada. Per aquesta raó, ha suposat tot un plaer i un gran repte poder fer aquest muntatge". López ha destacat també la qualitat de l’equip artístic, encapçalat per Joan Fullana i que compta també amb la presència dels intèrprets Luca Bonadei, Miquel Gelabert, Margalida Grimalt, Clara Ingold, Albert Mèlich, Josep Orfila, Rosa Serra i Xim Vidal.
El director, Joan Fullana, ha volgut crear amb 'Rinoceront' un espectacle que ha qualificat de "global, multidisciplinar, una peça teatral que funcioni com un bloc". Per això, aquest muntatge compta amb les vídeo-creacions de Miquel Àngel Raió, una música original creada per a l’ocasió i que és obra de Gori Matas, i una banda amb instruments de vent que actuarà en directe dirigida per Josep Oliver. A més, cal destacar que l’escenografia i el vestuari són de Xesca Salvà.
La història, escrita el 1959, narra com en una tranquil·la ciutat europea, i sense cap motiu aparent, les persones es van convertint en rinoceronts, i tot plegat, segons Fullana, "sense saber si es tracta d’una malaltia, d’una moda, o d’una epidèmia; o si les conversions són voluntàries o bé forçades. Aquesta situació provoca un sentiment d’identificació entre tots els convertits, però no en tothom. Hi ha persones que no es senten identificades amb la gran majoria". Des d'aquest punt de vista, Fullana considera que Ionesco parla en aquesta obra "sobre la dependència intel·lectual de l’individu contemporani".
En aquest sentit, el director i màxim responsable escènic d'aquesta producció pròpia del Teatre Principal defensa que l’obra "dibuixa una imatge desconcertant del món actual, a través d’una al·legoria confusa i ombrívola que fa referència a la contaminació ideològica que han patit durant el segle XX les societats europees. Ionesco retrata una societat passiva, buida de valors, malalta, que necessita constantment trobar alguna cosa amb la qual identificar-se". De fet, Fullana creu que "si Ionesco fos viu vertaderament quedaria astorat de la vigència que té la seva obra en la societat actual occidental".
'Rinoceront' és una de les obres menys representades de totes les que va escriure l'autor francès. Després de la seva estrena el 1959, va estar dècades sense escenificar-se. En els darrers dos anys, han tengut lloc diversos muntatges a Romania, París i Madrid. Ara, a partir del divendres, Mallorca s'afegirà a aquesta selecta llista.
A més de la funció d’estrena, que donarà inici a les 20 hores, “Rinoceront” es representarà també el dissabte 11 a les 19 hores; el diumenge 12 a les 18 hores; el divendres 17 a les 20; el dissabte 18 a les 19; i el diumenge 19 a les 18 hores.