Es crea el grup de feina per analitzar la disposició de carrils bus VAO als vials d’accés a Palma
(02/02/2021)
- Departament de Mobilitat i Infraestructures / Comunicació i Premsa
Integrat pel departament de Mobilitat i Infraestructures del Consell, direcció general de Transports i Mobilitat del Govern de les Illes Balears i l’àrea de Mobilitat Sostenible de Palma, l’equip ha acordat l’elaboració d’estudis tècnics que configurin una proposta.
El conseller de Mobilitat i Infraestructures, Iván Sevillano, ha encapçalat avui la primera reunió del grup de treball per posar en funcionament carrils bus VAO a l’entorn de l’àrea metropolitana de Palma. Han participat en la trobada el director insular de Mobilitat, Gonzalo Llamas; el director general de Mobilitat i Transport Terrestre del Govern de les Illes Balears, Jaume Mateu; el tinent de batle de Mobilitat Sostenible de l’Ajuntament de Palma, Francesc Dalmau; així com altres representants del Consorci de Transports, de l’EMT i part de l’equip tècnic del Departament de Mobilitat i Infraestructures del Consell de Mallorca i de Palma.
La proposta parteix d’una aposta del departament insular, en coordinació amb la resta d’institucions, a favor d’una mobilitat més sostenible que s’ha començat a materialitzar aquest dilluns amb la implementació de la reducció de velocitat a 80 quilòmetres per hora a tota la via de cintura (Ma-20). L’aplicació de carrils bus VAO complementarà aquesta mesura que, en una primera etapa, estudiarà la possibilitat d’aplicar aquestes vies d’alta ocupació sobre els vials radials que donen accés a Palma, com ara a les autopistes de l’illa (Ma-1, Ma-13, Ma-19 i Ma-15), i a l’autovia (Ma-20), ja que són les úniques carreteres que disposen de més d’un carril de circulació per sentit.
Els carrils bus VAO són vies d’alta ocupació pensats per fomentar l’ús del transport públic. En aquest cas concret, es preveu que també hi puguin circular els vehicles particulars amb més d’un ocupant i que siguin accessibles al sector professional. El responsable del Departament de Mobilitat i Infraestructures del Consell ha destacat que «fa falta que l’administració afavoreixi aquestes polítiques perquè es produeixi un canvi social com el que cercam i que té com a finalitat reduir el nombre de cotxes que circulen per les nostres carreteres promovent l’ús del vehicle compartit i del transport públic».
En aquesta primera sessió, les administracions implicades han acordat elaborar una sèrie d’estudis tècnics per recollir dades, analitzar-les i fer una proposta dels àmbits en què és més adient disposar d'aquest tipus de vies d’alta. Aquests informes han de determinar també quines han de ser les ubicacions concretes (punts on han de començar i acabar els carrils) i en quines fases s’han d’anar implementant, ja que està previst que es comenci una primera prova pilot que permeti comprovar que compleixen l’objectiu i, segons l’eficàcia i en fases posteriors, anar instal·lant-ne d’altres de manera gradual.
En qualsevol cas, ha explicat Iván Sevillano, la intenció és avançar en l’execució per anar consolidant «una mobilitat amb manco emissions de gasos contaminants, menys renou i, en definitiva, que llevi vehicles de les carreteres i permeti dotar les vies de més fluïdesa sense necessitat de consumir més territori».