Festes de Sant Antoni d’Alaró

Vídeos

 
IPCIM_ALARO_001_001

Identificació

Codi
IPCIM_ALARO_001
Denominació
Festes de Sant Antoni d’Alaró
Grup i/o comunitat
Ball de Dimonis (colla de dimonis) / Ajuntament d’Alaró / Obreria / Veïnat d’Alaró
Categoria
Festes, creences, rituals i cerimònies
Altres denominacions
Idioma d'expressió / variant dialectal
Català de Mallorca
Descripció breu
Les festes de Sant Antoni a Alaró programen tres dies d’actes a mitjan gener. La Picarolada (el dijous abans de dia 16), la revetla (dia 16) i les beneïdes (dia 17).

Localització

Municipi
Alaró
Localització
Alaró
Descripció de la localització / espai
Carrers del centre històric d’Alaró
Georeferenciació
39.705556, 2.788889

Datació

Data de realització
Sant Antoni
Periodicitat
Anual
Descripció de la data de realització / periodicitat
Diversos dies entre l’11 i el 17 de gener

Descripció

Descripció general
La celebració de Sant Antoni a Alaró consta d’una programació de tres dies. El dijous abans de la revetla es duu a terme la Picarolada, que és una mena de crida a la festa i que és promoguda pel Ball de Dimonis, la colla de dimonis local. Té lloc l’horabaixa i la protagonitzen diversos infants vestits de dimonis. La indumentària que porten, basada en una d’antiga santantoniera, només s’empra aquest dia. Els infants també són els encarregats de portar la somera de sant Antoni, una figura de bestiari que surt des del 2011. Un altre dels infants es vesteix de sant Antoni. Algunes desenes de veïnats es congreguen a la plaça de la vila. S’encén un fogueró i es fa una cercavila pels carrers del poble, acompanyats de dos infants que sonen un grall i un timbal. Alguns dels dimonis encenen graneres tradicionals amb el foc. Es preparen bidons per poder torrar més tard. El vespre de dia 16, revetla de Sant Antoni, es fan foguerons i torrada als carrers del poble. Es fa una cercavila infantil i l’encesa del fogueró de plaça corre a càrrec dels infants de la colla de dimonis. Hi són també na Marranxeta, una bèstia de foc infantil; les Someriues, una mena de cavallets infantils, i la somera de sant Antoni. Entitats, partits polítics, bars i particulars organitzen els foguerons; l’Ajuntament s’encarrega de la part logística. Cada any, un glosador de prestigi escriu unes gloses versant sobre set temàtiques diferents (en referència als set pecats capitals). Els versos es reciten a les 21.30 h a la plaça de la vila. A les 22.30 h hi ha correfoc, amb la colla de dimonis (adults) i na Marranxa, una bèstia de foc. Dia 17 es fan les beneïdes davant el portal de l’església. La parròquia les organitza. El temple s’enramella, es treu una imatge de sant Antoni i també es passa la bacina (a fi de recollir doblers per a la parròquia). Durant la benedicció dels animals, es reparteixen bosses de borregos —unes pastes dolces típiques de la localitat fetes pel forn Ca na Juanita— i uns pasquins amb l’estampa del sant i els goigs (tot i que no es canten). Cada tres anys, dia 16 dematí, es fan les Matinades. A les 7.30 h del matí es fa el primer toc de timbal a ca la Diablessa i després, cada hora, amollen petards a diferents llocs del poble, on es presenta una novetat relacionada amb els dimonis (el disseny d’un mocador nou, una recepta nova d’oli coent, una exposició, etc.).
Història i transformacions de l'element
La celebració de Sant Antoni a Alaró ha anat creixent des de la dècada del 1980. Això, en gran part gràcies a l’aparició de  colles noves de dimonis. Durant les dues dècades anteriors la festa gairebé havia desaparegut. Antigament hi havia molta tradició i, de fet, hi ha hagut diverses troballes de patrimoni material que ho recorden, així com també la presència de taus (creus de sant Antoni) a les façanes de bastants domicilis. L’orde dels ermitans de sant Antoni estava establerta al castell d’Alaró. L’Obreria de Sant Antoni era rica. La pagesia va anar perdent força a Alaró per l’ascens del teixit industrial el segle xix. Durant la dècada del 1950 venien glosadors externs a fer cançó improvisada. Com en altres indrets de la Mallorca, el turisme tingué el seu impacte en manifestacions de cultura immaterial i la festa de Sant Antoni a Alaró no en degué ser una excepció. La revifada més important de la festa es produí amb la fundació de la Colla de Dimonis actual, l’any 1998.
Matèria primera
Processos i preparatius
Un dels aspectes principals a destacar és l’activitat associativa que duu a terme durant tot l’any la Colla de Dimonis d’Alaró. Aquesta activitat, més enllà d’organitzar i de convocar les festes de Sant Antoni, permet disposar de capital humà, així com crear i mantenir les figures de bestiari, la vestimenta i altre material festiu.
Objectiu de l'activitat / procés / tècnica
Distribució / consum
Ofici / coneixements tècnics
Principalment, aquells relacionats amb l’ús de foc i pirotècnia.
Eines, infraestructures i objectes emprats i/o accessoris
Foguerons, torradores, bestiari, pirotècnia, vestimenta...
Formes d'organització social / organitzacions formals o informals
Colla de Dimonis, Obreria de Sant Antoni, Ajuntament, bars, entitats, partits polítics, particulars
Patrimoni relacionat (patrimoni natural / béns mobles / béns immobles / béns immaterials associats)
Altres celebracions al voltant de sant Antoni (a molts municipis de l’illa), correfocs, colles de dimonis, plaça de la vila
Ús i funció
Funcions, Funció representativa, Funció evocadora i testimonial
Precisions d'ús i funció
La religiositat (catòlica) de la festa de Sant Antoni resta en un segon terme i ha estat desplaçada per un sentiment de caràcter cívic i identitari.
Participants / executants
Els actes estan destinats a tota la població. S’ha de destacar la participació dels infants de la Colla de Dimonis, que esdevenen protagonistes dels actes.

Interpretació

Significació simbòlica
Les festes al voltant de sant Antoni tenen, arreu de Mallorca, un discurs lligat al passat i a la idea de tradició. No obstant això, han esdevingut manifestacions de caràcter molt popular, vinculades a la identitat. Són festes on la gent hi participa molt, on les apropiacions i innovacions experimenten un auge de fa poques dècades.
Significació socioeconòmica
Negocis privats, com bars i restaurants, aprofiten aquest dia per ampliar el negoci, organitzant torrades i altres actes vinculats a la festa.

Salvaguarda

Transmissió
La manifestació es reprodueix a través d’entitats i de particulars, com a organitzadors i promotors. La celebració de les festes de Sant Antoni es perpetua de forma consuetudinària, popular i institucional.
Viabilitat / riscs
És una manifestació que experimenta un creixement i que inclou innovacions. A curt termini, no sembla presentar riscos de desaparició.
Valoració de l'individu / grup / comunitat
Es tracta d’una manifestació arrelada, amb bona acollida i estima de la població local i insular.
Mesures de salvaguarda preses pel grup / comunitat
Protecció juridicoadministrativa / reconeixement patrimonial
Altres mesures de salvaguarda / promoció / difusió

Recursos documentals

Bibliografia
De la Rosa, M. (2010). «Sant Antoni a Mallorca: Seny i rauxa d’una festa arrelada». Caramella: revista de música i cultura popular, (23), 5.
Nieto, M. C. (2002). «Sant Antoni, la festa més popular de Mallorca». Caramella: revista de música i cultura popular, (6), 15-18.


 
IPCIM_ALARO_001_001

Informació tècnica

Data de realització
22-01-2024
Actualitzacions de la fitxa
Persones investigadores
Marcel Pich Esteve
Persona validadora
Andreu Ramis Puig-Gros; LABRIT PATRIMONI (Klara Larruzea i Gaizka Aranguren)
Persones redactores de la fitxa
Marcel Pich Esteve 

Festes de Sant Antoni d’Alaró

Vídeos

 
IPCIM_ALARO_001_001

Identificació

Codi
Denominació
Grup i/o comunitat
IPCIM_ALARO_001
Festes de Sant Antoni d’Alaró
Ball de Dimonis (colla de dimonis) / Ajuntament d’Alaró / Obreria / Veïnat d’Alaró

Categoria
Altres denominacions
Idioma d'expressió / variant dialectal
Festes, creences, rituals i cerimònies
Català de Mallorca

Descripció breu
Les festes de Sant Antoni a Alaró programen tres dies d’actes a mitjan gener. La Picarolada (el dijous abans de dia 16), la revetla (dia 16) i les beneïdes (dia 17).

Localització

Municipi
Localització
Descripció de la localització / espai
Alaró
Alaró
Carrers del centre històric d’Alaró

Georeferenciació
39.705556, 2.788889

Datació

Data de realització
Periodicitat
Descripció de la data de realització / periodicitat
Sant Antoni
Anual
Diversos dies entre l’11 i el 17 de gener

Descripció

Descripció general
La celebració de Sant Antoni a Alaró consta d’una programació de tres dies. El dijous abans de la revetla es duu a terme la Picarolada, que és una mena de crida a la festa i que és promoguda pel Ball de Dimonis, la colla de dimonis local. Té lloc l’horabaixa i la protagonitzen diversos infants vestits de dimonis. La indumentària que porten, basada en una d’antiga santantoniera, només s’empra aquest dia. Els infants també són els encarregats de portar la somera de sant Antoni, una figura de bestiari que surt des del 2011. Un altre dels infants es vesteix de sant Antoni. Algunes desenes de veïnats es congreguen a la plaça de la vila. S’encén un fogueró i es fa una cercavila pels carrers del poble, acompanyats de dos infants que sonen un grall i un timbal. Alguns dels dimonis encenen graneres tradicionals amb el foc. Es preparen bidons per poder torrar més tard. El vespre de dia 16, revetla de Sant Antoni, es fan foguerons i torrada als carrers del poble. Es fa una cercavila infantil i l’encesa del fogueró de plaça corre a càrrec dels infants de la colla de dimonis. Hi són també na Marranxeta, una bèstia de foc infantil; les Someriues, una mena de cavallets infantils, i la somera de sant Antoni. Entitats, partits polítics, bars i particulars organitzen els foguerons; l’Ajuntament s’encarrega de la part logística. Cada any, un glosador de prestigi escriu unes gloses versant sobre set temàtiques diferents (en referència als set pecats capitals). Els versos es reciten a les 21.30 h a la plaça de la vila. A les 22.30 h hi ha correfoc, amb la colla de dimonis (adults) i na Marranxa, una bèstia de foc. Dia 17 es fan les beneïdes davant el portal de l’església. La parròquia les organitza. El temple s’enramella, es treu una imatge de sant Antoni i també es passa la bacina (a fi de recollir doblers per a la parròquia). Durant la benedicció dels animals, es reparteixen bosses de borregos —unes pastes dolces típiques de la localitat fetes pel forn Ca na Juanita— i uns pasquins amb l’estampa del sant i els goigs (tot i que no es canten). Cada tres anys, dia 16 dematí, es fan les Matinades. A les 7.30 h del matí es fa el primer toc de timbal a ca la Diablessa i després, cada hora, amollen petards a diferents llocs del poble, on es presenta una novetat relacionada amb els dimonis (el disseny d’un mocador nou, una recepta nova d’oli coent, una exposició, etc.).

Història i transformacions de l'element
Matèria primera
Processos i preparatius
La celebració de Sant Antoni a Alaró ha anat creixent des de la dècada del 1980. Això, en gran part gràcies a l’aparició de  colles noves de dimonis. Durant les dues dècades anteriors la festa gairebé havia desaparegut. Antigament hi havia molta tradició i, de fet, hi ha hagut diverses troballes de patrimoni material que ho recorden, així com també la presència de taus (creus de sant Antoni) a les façanes de bastants domicilis. L’orde dels ermitans de sant Antoni estava establerta al castell d’Alaró. L’Obreria de Sant Antoni era rica. La pagesia va anar perdent força a Alaró per l’ascens del teixit industrial el segle xix. Durant la dècada del 1950 venien glosadors externs a fer cançó improvisada. Com en altres indrets de la Mallorca, el turisme tingué el seu impacte en manifestacions de cultura immaterial i la festa de Sant Antoni a Alaró no en degué ser una excepció. La revifada més important de la festa es produí amb la fundació de la Colla de Dimonis actual, l’any 1998.
Un dels aspectes principals a destacar és l’activitat associativa que duu a terme durant tot l’any la Colla de Dimonis d’Alaró. Aquesta activitat, més enllà d’organitzar i de convocar les festes de Sant Antoni, permet disposar de capital humà, així com crear i mantenir les figures de bestiari, la vestimenta i altre material festiu.

Objectiu de l'activitat / procés / tècnica
Distribució / consum
Ofici / coneixements tècnics
Principalment, aquells relacionats amb l’ús de foc i pirotècnia.

Eines, infraestructures i objectes emprats i/o accessoris
Formes d'organització social / organitzacions formals o informals
Patrimoni relacionat (patrimoni natural / béns mobles / béns immobles / béns immaterials associats)
Foguerons, torradores, bestiari, pirotècnia, vestimenta...
Colla de Dimonis, Obreria de Sant Antoni, Ajuntament, bars, entitats, partits polítics, particulars
Altres celebracions al voltant de sant Antoni (a molts municipis de l’illa), correfocs, colles de dimonis, plaça de la vila

Ús i funció
Precisions d'ús i funció
Participants / executants
Funcions, Funció representativa, Funció evocadora i testimonial
La religiositat (catòlica) de la festa de Sant Antoni resta en un segon terme i ha estat desplaçada per un sentiment de caràcter cívic i identitari.
Els actes estan destinats a tota la població. S’ha de destacar la participació dels infants de la Colla de Dimonis, que esdevenen protagonistes dels actes.

Interpretació

Significació simbòlica
Significació socioeconòmica
Les festes al voltant de sant Antoni tenen, arreu de Mallorca, un discurs lligat al passat i a la idea de tradició. No obstant això, han esdevingut manifestacions de caràcter molt popular, vinculades a la identitat. Són festes on la gent hi participa molt, on les apropiacions i innovacions experimenten un auge de fa poques dècades.
Negocis privats, com bars i restaurants, aprofiten aquest dia per ampliar el negoci, organitzant torrades i altres actes vinculats a la festa.

Salvaguarda

Transmissió
Viabilitat / riscs
Valoració de l'individu / grup / comunitat
La manifestació es reprodueix a través d’entitats i de particulars, com a organitzadors i promotors. La celebració de les festes de Sant Antoni es perpetua de forma consuetudinària, popular i institucional.
És una manifestació que experimenta un creixement i que inclou innovacions. A curt termini, no sembla presentar riscos de desaparició.
Es tracta d’una manifestació arrelada, amb bona acollida i estima de la població local i insular.

Mesures de salvaguarda preses pel grup / comunitat
Protecció juridicoadministrativa / reconeixement patrimonial
Altres mesures de salvaguarda / promoció / difusió

Recursos documentals

Bibliografia
De la Rosa, M. (2010). «Sant Antoni a Mallorca: Seny i rauxa d’una festa arrelada». Caramella: revista de música i cultura popular, (23), 5.
Nieto, M. C. (2002). «Sant Antoni, la festa més popular de Mallorca». Caramella: revista de música i cultura popular, (6), 15-18.


Informació tècnica

Data de realització
Actualitzacions de la fitxa
Persones investigadores
Sant Antoni
Marcel Pich Esteve

Persona validadora
Persones redactores de la fitxa
Andreu Ramis Puig-Gros; LABRIT PATRIMONI (Klara Larruzea i Gaizka Aranguren)
Marcel Pich Esteve