Consell de Mallorca - Favicon

CA

Webs d'interès

Sala de premsa

Convocatòries de premsa

El Consell de Mallorca innova aplicant un nou sistema sostenible de reciclatge in situ d’asfalt deteriorat

El Consell de Mallorca innova aplicant un nou sistema sostenible de reciclatge in situ d’asfalt deteriorat

(30/11/2024)

  • Departament de Territori, Mobilitat i Infraestructures

S’ha experimentat amb bons resultats en diversos trams de la carretera vella d’Inca, on una màquina fressa el ferm vell per convertir-lo, damunt la mateixa carretera, en àrid per a l'asfalt nou

El Consell de Mallorca ha posat en pràctica per primera vegada a la nostra illa un sistema de reciclatge in situ d’asfalt deteriorat. S’ha experimentat en diversos trams de la carretera vella Palma-Inca (Ma-15A) i ha suposat una millora ambiental important. En primer lloc no és necessari utilitzar nous àrids de pedrera, no es generen residus i s’evita una quantitat molt important d’emissions que produeix el transport del material fins l’obra. 

El reciclatge de l’asfalt es fa amb un sistema anomenat emulsió. Es tracta d’una tècnica sostenible per rehabilitar ferms de carreteres. Una màquina que, amb una única passada, aconsegueix fresar l’asfalt vell per reconvertir-lo en àrid. Acte seguit el compacta, mitjançant el sistema d’emulsió, i el torna estendre damunt la carretera.  Tot el procés es fa en fred, el que també evita les emissions a l’atmosfera de les plantes d’asfalt que actuen a altes temperatures. La tècnica obliga a no permetre en un temps la circulació damunt el paviment nou, ja que es necessiten dos dies per a la solidificació completa. 

En el cas de la carretera vella entre Palma i Inca s’ha aplicat aquesta tècnica innovadora en diversos trams dels municipis de Marratxí, Binissalem i Santa Maria. Al llarg d’uns sis quilòmetres s’ha aplicat l’asfalt reciclat amb un pressupost d’1,2 milions. 

El director insular d’Infraestructures, Rafel Gelabert, ha explicat que «es tracta d’un sistema innovador d’asfalt quilòmetre zero que ens permet fer obres més respectuoses amb el medi ambient. Evitam l’explotació de pedreres per a l’extracció d’àrids i les emissions del transport de material». Gelabert ha afegit que aquest sistema s’anirà aplicant a poc a poc a altres obres de reforç de ferm que el Consell de Mallorca té previst fer en els propers anys.