Convocatòries de premsa

Acte de celebració del 30è aniversari del parc natural de sa Dragonera
05-02-2025 / 10.00 h

Signatura del traspàs de la gestió de la residència de les Germanetes dels Pobres
31-01-2025 / 11.00 h
Els tècnics del Consell de Mallorca corroboren el bon funcionament de les obres a la via de Cintura i a l’autopista de l’aeroport per minimitzar les retencions
Els tècnics del Consell de Mallorca corroboren el bon funcionament de les obres a la via de Cintura i a l’autopista de l’aeroport per minimitzar les retencions
(18/01/2025)
- Departament de Territori, Mobilitat i Infraestructures
La reordenació de carrils per accedir a la via de Cintura, el tercer carril que passa per davall Can Blau i la suspensió del carril Bus-VAO donen bons resultats per aconseguir més fluïdesa en el trànsit
Els estudis preliminars que fan els tècnics de Carreteres del Consell de Mallorca demostren el bon funcionament de les obres que es duen a terme a la via de Cintura i a l’autopista de l’aeroport per reduir les retencions. Uns estudis que, en un primer moment, apuntaven a una minimització del voltant del 30 % dels embossos durant els darrers mesos. Les obres, que continuaran en execució els vespres durant els pròxims mesos, tenen un pressupost de més de 12 milions.
Els tècnics del Departament de Carreteres assenyalen a quatre actuacions clau, que són les que evidencien l’èxit d’aquestes obres amb la millora de la circulació. La primera és la reordenació de carrils d’accés de l’autopista cap a la via de Cintura. Abans, un dels carrils només s’utilitzava per dirigir-se cap a Manacor, fet que provocava embossos a l’autopista. Ara, hi ha dos carrils d’accés i això ha fet desaparèixer les coes per entrar a la via de Cintura.
La segona actuació que s’ha qualificat com un èxit és el tercer carril que s’ha creat davall la rotonda de Can Blau. Aquest vial nou aconsegueix eliminar l’efecte embut que significava que davall el pont només hi hagués dos carrils i, en canvi, abans de l’entrada i la sortida, els vehicles es distribuïen en tres carrils.
La suspensió del carril bus-VAO és un altre dels aspectes que destaquen els tècnics. Exposen que, sense aquest carril, el trànsit lent torna a circular pel carril de la dreta, fet que dona més fluïdesa als altres dos carrils i fa reduir les retencions, ja que els vehicles ara es poden repartir en dos carrils tant per accedir al passeig Marítim com a la via de Cintura.
Així mateix, el quart carril a la sortida de Can Blau fins a So n’Hugo i l’autopista d’Inca és una altra actuació que s’ha comprovat que era més que necessària per tenir una millor circulació a la via de Cintura, una via considerada de les més saturades d’Espanya i amb puntes de 180.000 vehicles de mitjana diària.
Altres actuacions compromeses en el Pla d’Accessos a Palma també han ajudat a aquesta millora en la fluïdesa del trànsit i que els conductors poden comprovar cada dia quan circulen per via de Cintura i l’autopista de l’aeroport. És el cas dels carrils zero al polígon de Can Valero i del camí de Jesús, que milloren molt l’entrada i la sortida a la zona dels col·legis, la nova sortida de l’aeroport cap a l’autopista de Llucmajor i la reordenació de l’accés de l’autopista d’Andratx cap a la via de Cintura.
Característiques tècniques de les obres
L’objectiu és millorar la fluïdesa del trànsit per a vehicles que circulen per l’autopista de l’aeroport (Ma-19) i volen accedir a la via de Cintura (Ma-20) en direcció Andratx. La via de Cintura té una intensitat mitjana diària (IMD) d’entre 140.000 i 180.000 vehicles en trams diversos. La incorporació a l’Ma-20 des de l’Ma-19 es fa mitjançant una calçada de dos carrils, dels quals el de la dreta està infrautilitzat pel fet que no s’incorpora directament a la via de Cintura, sinó que es desvia cap a la carretera de Manacor (Ma-15) per la intersecció de Can Blau. Això provoca retencions a l’autopista de l’aeroport que dona accés a la via de Cintura.
Un altre dels objectius de les obres és afegir un carril al pas inferior de la intersecció de Can Blau en direcció Andratx. Per això, es guanyarà un carril nou i tindrà com a resultat tres carrils en direcció Andratx, igual que la resta de la via de Cintura. També es millorarà l’accés cap al Palau de Congressos.
Les obres es faran durant el mes de novembre, perquè abans de Nadal la secció de l’autopista en direcció Palma tengui quatre carrils des del torrent Gros fins a l’enllaç d’accés a la via de Cintura. Aprofitant la mitjana, es crearà un carril nou, d’uns 800 metres, per donar més fluïdesa al trànsit.
Per acabar, es du a terme un reforç total del ferm a la via de Cintura, des de l’autopista de l’aeroport fins a l’enllaç de la carretera de Valldemossa, és a dir, uns 6 quilòmetres. La col·locació d’asfalt nou d’alta qualitat també es farà als ramals d’entrada i de sortida fins arribar al túnel de Gènova.