El president del Consell presenta als grups polítics l’esborrany de la llei per regular l’entrada de vehicles a Mallorca

El president del Consell presenta als grups polítics l’esborrany de la llei per regular l’entrada de vehicles a Mallorca

(13/06/2025)

  • Departament de Territori, Mobilitat i Infraestructures

El president Llorenç Galmés s’ha reunit amb els portaveus per consensuar el text normatiu, que proposa posar un màxim de vehicles que entrin pels ports, amb sancions per als que circulin sense autorització; un nombre màxim de cotxes de lloguer i una taxa amb efectes dissuasius per als cotxes procedents de l’exterior

El president del Consell de Mallorca, Llorenç Galmés, acompanyat del conseller de Territori, Fernando Rubio, s’ha reunit avui amb els portaveus dels grups polítics amb representació a la institució insular per donar-los l’esborrany de la proposició de llei que ha de regular l’entrada de vehicles a Mallorca. L’objectiu de la trobada ha estat consensuar el text normatiu d’una de les mesures de més trascendència que vol impulsar la institució insular al llarg de la història.
La proposició, titulada Llei de regulació de l’afluència de vehicles a Mallorca, neix a partir de les dades i recomanacions del primer estudi de càrrega de la xarxa viària elaborat pel Consell de Mallorca. S’estructura en 6 títols, 5 disposicions addicionals, 3 disposicions transitòries, 1 disposició derogatòria i 4 disposicions finals. La norma proposa un màxim a l’entrada de vehicles, amb sancions d’entre 300 i 30.000 euros i la possibilitat d’immobilitzar els vehicles sense autorització d’entrada. Així mateix, proposa un sostre per als vehicles destinats al lloguer i una taxa amb efectes dissuasius. Els residents queden exempts d’aquesta regulació i a les persones no residents que tenguin un habitatge a Mallorca, se’ls permetrà un sol vehicle sempre que tributi a Mallorca.
El president Galmés ha explicat després de la reunió que «com a president del Consell de Mallorca, estenc la mà a tots els grups polítics d’aquesta institució per arribar al consens necessari i aprovar una proposició de llei per enviar al Parlament i que sigui una realitat al més aviat possible». Galmés ha afegit: «és la nostra intenció que el text sigui el més consensuat possible, perquè la norma per regular l’entrada de vehicles perduri al llarg de les legislatures. La necessitat de posar remei a la saturació a les carreteres és una demanda social. Per això, apel·l a la capacitat de consens de tots els grups per donar resposta a allò que esperen de nosaltres els mallorquins i impulsar una regulació valenta».
El president del Consell de Mallorca ha fet especial incidència en el fet que la proposició de llei recull mesures importants en favor de la mobilitat sostenible i ha recordat la principal dada de l’estudi de càrrega elaborat per la institució insular: 400.000 vehicles entraren pels ports de Mallorca l’any 2023:  «és del tot necessària una regulació que ens permeti millorar la qualitat de vida, que contribueixi a preservar el nostre entorn i que ens serveixi per protegir la nostra imatge com a destinació turística. El que proposam són mesures de control, de regulació de l’entrada de vehicles. Volem establir un sostre màxim de cotxes amb autorització d’entrada i permanència a l’illa, així com un nombre màxim de vehicles de lloguer que hi pugui haver en circulació per les nostres carreteres”. 
Llorenç Galmés ha afegit que «volem que sigui el Ple del Consell que determini el període de l’any de regulació de l’entrada i la permanència de vehicles, per ordenar els fluxos turístics i evitar la sobrecàrrega de les infraestructures».
Una de les diferències respecte a les lleis d’Eivissa i Formentera és que la taxa no la cobraran les navilieres. En el cas de Mallorca, la cobrarà el Consell i les navilieres només hauran de comprovar que els cotxes tenen l’autorització i passar la informació a la institució insular. 
Per la seva banda, el conseller Fernando Rubio ha explicat una de les novetats del text normatiu que avui s’ha presentat i és el règim sancionador. «La proposició de llei –ha apuntat Rubio- per a la regulació de l’entrada de vehicles a Mallorca estableix que el Consell tindrà la capacitat de decidir quants de cotxes poden entrar a l’illa. Un màxim que s’haurà de complir. No fer-ho pot suposar sancions que van de 300 euros fins a 30.000 i es podrà imposar, a més, la immobilització del vehicle fins a 4 mesos, la retirada de l’autorització per circular o bé que no es pugui obtenir un altre permís durant dos anys».


Les infraccions
Les infraccions es podran considerar lleus, greus o molt greus. Una infracció és lleu, entre altres supòsits, quan un cotxe circuli per Mallorca sense el document d’autorització d’entrada. Circular sense disposar d’autorització, falsejar l’acreditació o comercialitzar cotxes de lloguer sense adequar-se a les restriccions establertes és una infracció greu. Finalment, es considerarà infracció molt greu, per exemple, que les empreses de lloguer no informin de les matrícules de tots els cotxes que entren a l’illa. 
Per infraccions lleus es podran imposar sancions que aniran dels 300 als 1.000 euros. Les sancions greus aniran dels 1.001 euros als 10.000 i les molt greus podran arribar als 30.000 euros.