Darreres notícies
El Consell de Mallorca i Es Baluard presenten, el projecte d’Alberto Baraya per a la Biennal B
(08/07/2025)
- Departament de Cultura i Patrimoni
Proposta pictòrica i performativa a bord d’un llaüt tradicional que uneix art contemporani, paisatge i patrimoni marítim de l’illa
El Consell de Mallorca i Es Baluard Museu d’Art Contemporani han presentat, aquest dimarts, el projecte artístic d’Alberto Baraya, titulat «Llatina i Mestral», que s’inaugurarà divendres, 11 de juliol, al Museu Marítim de Mallorca - Museu de la Mar, al Port de Sóller. Aquesta acció artística forma part de la Biennal B, un projecte que posa en marxa iniciatives creatives interdisciplinàries que fomenten la col·laboració entre artistes contemporanis i professionals de l’artesania compromesos amb el desenvolupament sostenible, els oficis, les tradicions i el paisatge. Així es posarà en valor la riquesa cultural de Mallorca a través de l’art.
La vicepresidenta del Consell de Mallorca i consellera de Cultura i Patrimoni, Antònia Roca, ha explicat que «Llatina i Mestral» és un projecte performatiu i pictòric que Baraya ha desenvolupat a bord del Brandó, un llaüt tradicional mallorquí. L’artista ha pintat in situ una vela de navegació confeccionada especialment per a l’ocasió, mentre l’embarcació va recórrer la costa de l’illa, des del Portitxol fins a les pedreres de la Seu, origen del marès utilitzat en construccions emblemàtiques com la Seu o les murades d’Es Baluard.
El director del Museu d’Art Contemporani Es Baluard, David Barro, ha detallat que aquest projecte connecta l’art contemporani amb la tradició nàutica i paisatgística de Mallorca i recupera la pintura en moviment, la qual cosa dona importància al paisatge i la pintura a l’aire lliure.
El resultat d’aquest viatge pictòric i conceptual es podrà veure al Museu Marítim del Port de Sóller des de l’11 de juliol fins al 28 de setembre, s’hi exposaran les veles pintades i un vídeo documental de l’acció.
La iniciativa forma part de Biennal B, un projecte que, ha insistit Roca, permet que per primera vegada en la seva història, Es Baluard Museu faci feina de manera deslocalitzada i cooperativa, amb entitats públiques i privades, incentivant la col·laboració entre institucions illenques, agents, artistes i artesans balears, així com professionals del coneixement científic.
La institució insular i Es Baluard pretenen posar en valor el patrimoni cultural i natural mallorquí a través de projectes interdisciplinaris que uneixen art, artesania i paisatge.
Aquesta acció de Biennal B forma part del projecte L’illa com a escenari —comissariat per Iñaki Martínez Antelo i Alicia Ventura— i es completa amb un projecte educatiu fet conjuntament entre Es Baluard Museu, el MUCBO, el Jardí Botànic de Sóller - Museu Balear de Ciències Naturals i el Museu de la Mar, Port de Sóller, a partir d’una expedició pel port de Sóller a la recerca de flora i fauna marina artificial, amb l’objectiu de contrastar el que s’hi trobi amb l’ecosistema real i natural balear. Tota aquesta feina es presentarà públicament a la casa modernista Can Prunera, al centre de Sóller, també el divendres que ve, 11 de juliol.
Sobre l’artista: Alberto Baraya
Alberto Baraya (Bogotà, 1968), artista plàstic, viatger i investigador. Va estudiar Belles Arts a la Universidad Nacional de Colombia i es va especialitzar en Estètica i Teoria de l’Art a la Universidad Autónoma de Madrid. Des del 2002 ha desenvolupat «l’Herbari de Plantes Artificials», un projecte paròdic de col·leccions i «estudis» de botànica falsa —filferro i seda, made in China— amb el qual Baraya intenta recompondre una nova identitat en les relacions entre l’ésser humà i la natura.
Practicant el principi de «L’expedició com una de les Belles Arts» i apropiant-se de la metodologia científica de la recol·lecció com a estratègia, Baraya ha emprès expedicions arreu del món a la recerca d’evidències que confirmin la transformació dels ecosistemes biològics i culturals. Mitjançant l’ús de tècniques tradicionals de representació o a través de la instal·lació, l’apropiació o la performance, la seva mirada es concentra en l’observació de fenòmens d’exotisme biològic o en els actes estètics del nostre ecosistema quotidià, enllaçant així les seves propostes amb les preocupacions ecològiques contemporànies.
Les seves col·leccions artificials i les seves obres fotogràfiques han estat presentades a les biennals d’art de São Paulo (2006), Venècia (2009), Berlín (2014) i Xangai (2014 i 2019), i formen part de múltiples col·leccions públiques i privades.