Convocatòries de premsa

Reunió en sessió ordinària del Ple del Consell de Mallorca
11-09-2025 / 09.30 h

El Consell de Mallorca presenta la formació completa del Joch de Ministrils
09-09-2025 / 17.00 h
El Consell de Mallorca i Es Baluard organitzen una gran exposició que reflexiona sobre l’absència dels Bous de Costitx al Museu de Mallorca: «Bernardí Roig. Hem arribat a l’infern!»
El Consell de Mallorca i Es Baluard organitzen una gran exposició que reflexiona sobre l’absència dels Bous de Costitx al Museu de Mallorca: «Bernardí Roig. Hem arribat a l’infern!»
(10/09/2025)
- Departament de Cultura i Patrimoni
La instal·lació, que es podrà visitar fins al 21 de setembre, forma part de la programació de Biennal B, una iniciativa impulsada per ambdues institucions per fer valor l’art contemporani en diàleg amb el patrimoni cultural de l’illa
El Consell de Mallorca i Es Baluard organitzen una gran exposició que reflexiona sobre l’absència dels Bous de Costitx al Museu de Mallorca: «Bernardí Roig. Hem arribat a l’infern!». La instal·lació, que estarà disponible fins al 21 de setembre, forma part de la programació de Biennal B, una iniciativa impulsada per ambdues institucions per fer valor l’art contemporani en diàleg amb el patrimoni cultural de l’illa i s’inaugura aquest dijous, 11 de setembre, en el context de la Diada de Mallorca.
La vicepresidenta del Consell de Mallorca i consellera de Cultura i Patrimoni, Antònia Roca, ha presentat aquest dimecres la instal·lació, juntament amb el director d’Es Baluard, David Barro. «La instal·lació parteix de l’enigmàtica història dels Bous de Costitx, peces emblemàtiques de la cultura talaiòtica de Mallorca», ha explicat Roca. «És una proposta que revisita la memòria, el buit i la fragilitat dels símbols a partir dels Bous de Costitx, trobats fortuïtament el 1895 i convertits des de llavors en icona patrimonial de l’illa i objecte de disputes històriques», ha afegit la vicepresidenta i consellera.
La mostra, comissariada per Jackie Herbst i Sofía Borrás, es desplega com un gran altar de nou metres de llargària en el qual fragments d’escaiola —còpies dels caps originals, conservats al Museu de Mallorca— conviuen amb enderrocs, pols i restes escultòriques que evoquen una arqueologia de l’escombra, ha detallat l’artista Bernardí Roig. Una llum estroboscòpica travessa la instal·lació generant espurnes intermitents que interrompen la percepció contínua i posen en evidència la fragilitat de la presència, subratllant la tensió entre allò visible i l’absent. En paraules del mateix artista, «el que veim no és el que hi ha, sinó el que ens mira». La instal·lació convida així a pensar en el poder de les imatges no sols com a representació, sinó també com a ocultament i latència.
«Hem arribat a l’infern!» constitueix el tram final d’un itinerari expositiu de Bernardí Roig al voltant de la figura dels Bous de Costitx. Després de «El laberinto de luz y la cabeza del Minotauro» (Centre Pompidou Màlaga, 2022) i «Caps [y] Bous. El tercer cuerno» (Museu Arqueològic Nacional, 2025), la proposta conclou a Mallorca amb aquesta instal·lació i una conferència-performance del filòsof i crític d’art Fernando Castro Flórez, que tindrà lloc el 25 de setembre de 2025, a les 19 hores, al santuari postalaiòtic de Son Corró, a Costitx, el lloc on es varen trobar les peces originals.
Les comissàries de la mostra, Jackie Herbst i Sofía Borrás, assenyalen que «en aquesta narrativa conflueixen l’imaginari del que és popular, el fortuït i la ressignificació simbòlica —que inclou la reclamació del retorn de les peces al seu origen. Els vestigis de la memòria s’integren aquí en un gran bodegó que, il·luminat pel llampec intermitent de la llum, qüestiona el llindar de la fisicalitat i la mateixa existència de les peces, generant una il·lusió òptica d’una presència que continua essent absència».
L’exposició s’inaugura al Museu de Mallorca de Palma aquest 11 de setembre, a les 20 hores, i es podrà visitar fins al 21 de setembre de 2025, en horari excepcional de 9 a 21 h, excepte dilluns 15 de setembre que romandrà tancada.
BIOGRAFIA
Bernardí Roig (Palma, Mallorca, 1965). La seva feina multidisciplinària (escultura, vídeo, dibuix, pintura, textos) és una reflexió obsessiva sobre l’aïllament, la pulsió eròtica i el desig a través d’un llenguatge destil·lat d’herència minimalista i conceptual que situa la representació de la figura humana a l’epicentre de la seva problemàtica.
Les seves obres, obsessives i inquietants, es poden entendre com a dispositius de solitud on és present la urgència de «parlar des de la impossibilitat de la parla», intentant trobar figures i imatges per a un temps esvalotat.
En els darrers anys, l’obra de Bernardí Roig s’ha mostrat en nombrosos museus i institucions internacionals com el Kunstmuseum Bonn, Bonn; la Canterbury Cathedral, Kent; el MACUF, A Coruña; la Alte Pinakothek, Munic; Ca Pesaro, Galleria Internazionale d’Arte Moderna, Venècia; Kunsthalle Krems, Krems; Triennale Milano, Milà; Carré d’Art, Nimes; IVAM, València; Museo Carlo Bilotti-Villa Borghese, Roma; Science Museum, Londres; Museo Nacional de Escultura, Valladolid; MUNTREF, Buenos Aires; Residenzgalerie, Salzburg; Centre for International Light Art, Unna, Dortmund; Es Baluard Museu d’Art Contemporani, Palma; The Rollins Museum, Florida; Sala Alcalá 31, Madrid; Centre Pompidou Màlaga; Fundación Picasso i Col·lecció Museo Ruso, Màlaga; The Phillips Collection, Washington; Centro de Arte Contemporáneo de Castilla-La Mancha, Toledo; i recentment al Museo Arqueológico Nacional, Madrid.
També en galeries privades com Galería Max Estrella, Madrid; Galerie Klüser, Munic; Galerie MLF/Marie-Laure Fleisch, Brussel·les; KEWENIG, Berlín/Palma; Galeria Miguel Marcos, Barcelona; Mario Mauroner Contemporary Art, Viena; i Cardi Gallery, Milà/Londres.
La seva obra ha estat reconeguda amb diversos premis com el 37th Prix International d’Art Contemporain de la Fondation Prince Pierre de Monaco, Montecarlo, 2003, o l’Official Award of the 21st International Biennial of Graphic Arts de Ljubljana, Eslovènia, 1995, entre d’altres.