El Consell de Mallorca col·labora amb els ajuntaments de l’illa donant-los suport , assistència i assessorament en nombroses matèries relacionades amb la gestió municipal, la redacció de plans i projectes d’obres i la tramitació de diferents tipus d’expedients. També dona suport econòmic a les corporacions locals per tal que puguin dur endavant projectes de millora en els seus municipis, a través de les convocatòries de subvencions i els plans especials d’ajudes.
Assessorament als municipis que ho necessiten en les següents matèries:
- Redacció de projectes i direcció d’obres per a ajuntaments de menys de 10.000 habitants prèvia sol·licitud per part de l’ajuntament interessat.
- Assessorament tècnic en projectes municipals.
- Suport tècnic a les convocatòries d'ajuts relatives a obres i altres convocatòries de caràcter tècnic (Pacte de batles i batlesses, vehicles elèctrics, prevenció de la contaminació, etc).
- Redacció d’informes sobre permisos d’instal·lació d’activitats i redacció dels plans d’inspecció anuals per a ajuntaments de menys de 20.000 habitants.
- Redacció, revisió, adaptació i/o modificació dels instruments de planejament urbanístic dels municipis de menys de 5.000 habitants.
- Assessorament tècnic sobre la gestió de residus que principalment, ajudarà les entitats locals que ho sol·licitin en la transició cap a l'autogestió del servei de recollida selectiva de paper, cartró, vidre i envasos lleugers.
- Suport tècnic en el desplegament normatiu que es preveu en el Pla Director Sectorial per a la gestió dels residus urbans.
El servei jurídic del Consell de Mallorca realitza les següents tasques:
- Presta assessorament jurídic puntual respecte a temàtiques diverses i a l’elaboració d’informes.
- Garanteix la prestació de les funcions de Secretaria i Intervenció a les corporacions municipals que ho necessitin.
- Proporciona defensa judicial per a entitats locals en procediments contenciosos administratius per a municipis de fins a 6.000 habitants.
- Assessora sobre el control de l’adequació a l’ordenament jurídic d’actes i acords tramesos al Consell de Mallorca.
- Assessora en la tramitació de procediments atribuïts al Consell en matèria de règim local.
- Col·labora en la recerca de personal funcionari per tribunals d’oposicions.
- Elabora models de documents que es posen a disposició de les entitats locals per a què els facin servir com a referència en l’elaboració dels seus propis documents.
El servei econòmic presta assessorament en les matèries regulades per la normativa sobre hisendes locals:
- Aplicació de la normativa pressupostària i comptable.
- Assistència continuada a l’actualització de la comptabilitat.
- Supervisió d’operacions comptables d’inici i fi de l’exercici.
- Assistència per calcular el resultat pressupostari i romanents de tresoreria.
- Assessorament en rendició de comptes.
- Assistència, implantació i utilització d’aplicacions informàtiques de comptabilitat.
- Assistència, supervisió i orientació en el manteniment de l’inventari municipal.
- Assessorament en l’aplicació de normativa reguladora de les operacions de crèdit.
El servei d'informàtica municipal ofereix els següents serveis:
- Cartografia: Entre les atribucions del Consell de Mallorca es troben donar suport i formació als ajuntaments sobre aplicacions i conceptes relacionats amb el maneig de dades geogràfiques i oferir aplicacions que millorin la gestió municipal i redueixin costos. Qualsevol objecte de la gestió municipal que es pot representar sobre el territori pot formar part d’un sistema d’informació geogràfica, per tant, s’estén a totes les àrees de l’Ajuntament.
- Gestió municipal: suport als ajuntaments en matèria de gestió interna i d’administració electrònica.
- Sistemes, Comunicacions i Manteniment: ofereix nombrosos serveis TIC als ajuntaments de Mallorca i, molt especialment, als ajuntaments petits i mitjans que no poden tenir un informàtic en plantilla.
- Web municipal: dissenyar, mantenir i actualitzar els portals web dels ajuntaments i entitats locals, ajudar el personal a publicar la informació i solucionar qualsevol incidència relacionada.
- Formació: oferim accions formatives de diferents matèries per facilitar el reciclatge continu al personal dels ajuntaments i de les mancomunitats de Mallorca.
Accions formatives de diferents àrees o temàtiques per facilitar l'actualització i el perfeccionament continu del personal al servei dels ajuntaments i de les mancomunitats de Mallorca.
Les temàtiques de les accions formatives es divideixen en dues branques:
- Funcionament i la gestió d'una entitat local, preferentment des de l'àrea jurídica, econòmica i financera i de gestió energètica i, obres i serveis.
- Ús de les eines i les aplicacions informàtiques necessàries per gestionar els serveis dels ajuntaments i les mancomunitats.