El Consell de Mallorca exposa per primera vegada al públic la carta nàutica de Pere Rossell
(26/06/2026)
- Departament de Cultura i Patrimoni
Una obra mestra de l’Escola Cartogràfica de Mallorca de 1447, que es podrà visitar al Museu de Mallorca fins al 13 de setembre
El Museu de Mallorca ha viscut avui un dels moments més destacats de la seva trajectòria amb la inauguració de l’exposició «La carta nàutica de Pere Rossell, 1447. El món dibuixat per navegar», que exhibeix per primera vegada davant el públic aquesta peça única de l’Escola Cartogràfica de Mallorca. L’acte ha reunit un públic nombrós i especialment interessat.
La presentació marca el retorn a l’illa d’una obra excepcional del cartògraf mallorquí Pere Rossell, considerada una de les més valuoses de la cartografia medieval datada el 1447.
El president del Consell de Mallorca, Llorenç Galmés, ha destacat el caràcter excepcional d’aquesta incorporació al patrimoni públic i ha remarcat el valor simbòlic del retorn de la peça. En paraules de Galmés: «avui és un dia molt important per als mallorquins i mallorquines: la carta nàutica de Pere Rossell, datada del segle XV, torna a Mallorca 500 anys després de la seva creació. La peça es conserva en un estat extraordinari i, des d’avui, el Museu de Mallorca l’exposa al públic per posar el seu valor cartogràfic a l’abast de tota la ciutadania».
Galmés també ha assenyalat que aquesta adquisició: «representa un pas ferm del Consell de Mallorca en la recuperació i la protecció del patrimoni de l’illa. Des de la institució insular estam impulsant projectes que reforcen aquest compromís, com és el cas del derelicte de ses Fontanelles, localitzat al municipi de Palma, del qual estam gestionant l’extracció. Es tracta d’una intervenció que suposa un avanç significatiu en el coneixement de la història de Mallorca i de les rutes mediterrànies».
La vicepresidenta i consellera de Cultura i Patrimoni, Antònia Roca, ha valorat el que suposa per al Museu de Mallorca incorporar una obra d’aquesta magnitud: «quan vàrem saber que la carta nàutica sortia a subhasta a Sotheby’s, Londres, ens vam posar en marxa per adquirir-la i retornar-la a casa seva, a la seva terra. Aquesta carta permet als mallorquins i mallorquines veure el Mediterrani amb els ulls de Pere Rossell, amb una tinta de colors sobre vitel·la que la converteix en una peça única. A partir d’avui, forma part del Museu de Mallorca i queda a l’abast de tota la ciutadania».
Recordam que el Consell de Mallorca va adquirir la carta a començaments d’any a Sotheby’s Londres per 882.000 euros, després que la casa de subhastes la posàs a licitació internacional. L’operació compta amb l’aval de la Junta de Qualificació, Valoració i Exportació de Béns del Patrimoni Històric Espanyol, que en destaca l’interès per a les col·leccions del Museu de Mallorca i ratifica l’adequació del preu.
La carta, elaborada sobre vitel·la i de grans dimensions (56 x 94 cm), mostra el Mediterrani amb centenars de topònims en llatí i català, traçats amb una minuciosa lletra gòtica en negre i vermell. L’estat de conservació i el caràcter il·luminat la converteixen en un exemple extraordinari de la mestria tècnica dels cartògrafs mallorquins medievals.
L’exposició es pot visitar al Museu de Mallorca fins al 13 de setembre. Posteriorment, la peça es reserva temporalment per garantir-ne la conservació. El Museu manté els seus horaris habituals: dimarts, divendres, dissabte i diumenge de 9 a 14 h, i dimecres i dijous de 9 a 19 h
L’acte ha comptat amb les intervencions de les comissàries de la mostra, Maria Gràcia Salvà, directora del Museu de Mallorca, i Sílvia Nuñez, tècnica del centre, així com de l’historiador Antoni Ginard, autor dels texts que acompanyen la carta i que contextualitzen la peça, la figura de Pere Rossell i el paper de la cartografia mallorquina medieval. La inauguració ha conclòs amb una visita a l’exposició i un concert.



