El Consell inicia l’elaboració de la Llei de mobilitat sostenible per regular l’entrada de vehicles a Mallorca
El Consell inicia l’elaboració de la Llei de mobilitat sostenible per regular l’entrada de vehicles a Mallorca
(17/03/2025)
- Departament de Territori, Mobilitat i Infraestructures
El conseller de Territori, Mobilitat i Infraestructures, Fernando Rubio, ha signat avui la resolució que també obre un període preceptiu de consulta pública d’un mes perquè la societat civil, administracions i partits polítics puguin fer-hi aportacions
El Consell de Mallorca ha iniciat la elaboració d’una proposició de Llei de mobilitat sostenible amb la finalitat de regular l’entrada pels ports mallorquins dels vehicles que no tributin a les Illes Balears, així com fixar un sostre de cotxes de lloguer. Per això, avui, el conseller de Territori, Mobilitat i Infraestructures, Fernando Rubio, ha firmat la resolució d’inici del text de la Llei i l’obertura d’un període preceptiu d'un mes de consulta pública.
D’aquesta manera, el Consell de Mallorca impulsa una de les conclusions més importants que va recomanar el primer estudi de càrrega elaborat per la institució insular i presentat pel president Llorenç Galmés el passat mes d’octubre. La resolució que firma el conseller de Territori també obre un període preceptiu d’un mes de consulta pública en la Seu Electrònica del Consell de Mallorca. Durant aquest període, les entitats de la societat civil, organismes públics, partits polítics i particulars podran fer-hi aportacions.
Paral·lelament, amb la supervisió de juristes i tècnics en mobilitat del Consell de Mallorca, comença l’elaboració del text de la futura llei, que primer ha d’aprovar la institució insular i, després, s’elevarà al Parlament de les Illes Balears per l’aprovació definitiva. Fernando Rubio ha explicat que el Consell cada any haurà de fer un estudi de càrrega per calcular el sostre de vehicles que podran entrar a Mallorca.
Fernando Rubio ha assegurat que «amb aquesta resolució, iniciam tot el procés per impulsar el més aviat possible una llei de mobilitat sostenible, tal com ha fet Eivissa, amb la finalitat de regular l’entrada de vehicles a la nostra illa». El conseller de Territori, Mobilitat i Infraestructures ha explicat la justificació de posar en marxa aquesta llei: «una de les dades més significatives que ha aportat l’estudi de càrrega és que, el 2023, entraren pels ports de Mallorca un total de 324.623 vehicles en règim de passatge, és a dir, amb conductor. Això suposa un 108 % més que l’any 2017. Si, a aquests vehicles, hi sumam els 55.000 que entraren com a mercaderia (sense conductor), ens trobam que, només l’any 2023, entraren a Mallorca un total de 379.623 vehicles».
El conseller ha recordat que l’estudi de càrrega també analitza la setmana de major mobilitat del mes d’agost i determina que el sostre ideal de vehicles de l’illa és de 834.263, agafant de referència l’any 2017. Una dada que contrasta amb els 956.660 cotxes que varen circular el 2023 per les carreteres de Mallorca la setmana punta del mes d’agost.
L’estudi, recollint dades del Pla Sectorial de Mobilitat de les Balears, assenyala que l’any 2018 els visitants varen fer 1,3 milions de desplaçaments de mitjana en un dia del mes de juliol —xifra que representa el 50 % de la mobilitat dels residents—, dels quals un 40 % són en cotxes de lloguer, fet que genera un increment del 25 % del trànsit de Mallorca.
Podeu accedir a les declaracions del conseller de Territori, Mobilitat i Infraestructures, Fernando Rubio, fent clic aquí.