El president Galmés demana als senadors i diputats de Mallorca un front comú per reclamar a l’Estat els 230 milions del conveni de carreteres
El president Galmés demana als senadors i diputats de Mallorca un front comú per reclamar a l’Estat els 230 milions del conveni de carreteres
(24/02/2025)
- Departament de Territori, Mobilitat i Infraestructures
En una reunió mantinguda avui a la institució insular, les diferents formacions polítiques han acordat consensuar en favor dels ciutadans de Mallorca iniciatives, primer en el Consell i després al Congrés i Senat, per reclamar Inversions estatals en infraestructures
El president del Consell de Mallorca, Llorenç Galmés, acompanyat del conseller de Territori, Mobilitat i Infraestructures, Fernando Rubio, s’ha reunit avui amb els diputats i senadors de les Illes Balears. Galmés els ha proposat fer un front comú davant l’Estat i reclamar en el Congrés i en el Senat els 230 milions d’euros del conveni de carreteres que corresponen a Mallorca per invertir en infraestructures viàries i de mobilitat sostenible. Un conveni de carreteres que es va signar l’any 2007 i que el 14 de desembre del 2021, després d’algunes modificacions, el govern anterior del Consell de Mallorca va acordar liquidar la part executada fins al 2 d’octubre del 2020. Amb la qual cosa quedaren 228,5 milions d’euros pendents d’abonar.
En la trobada, on han participat José Vicente Marí, Sandra Fernández, Miquel Jerez, Maria Salom, Joan Mesquida i Martí Àngel Torres del Partit Popular; José Hila, del PSOE, i Vicenç Vidal (Més), el president Galmés els ha demanat fer «un front comú, al marge dels colors polítics, en favor dels ciutadans de Mallorca, que pateixen el greuge comparatiu amb les inversions en matèria d’infraestructures que reben altres comunitats autònomes. És el cas dels 6.000 milions que Madrid inverteix amb els trens de rodalies de Catalunya, en comparació amb els 230 milions d’euros que reclama Mallorca i que el Govern d’Espanya ens nega».
Durant la reunió s’ha acordat, entre totes les formacions polítiques, impulsar iniciatives, primer en el Consell i després en el Congrés i en el Senat, per tal de que a Mallorca arribin les inversions estatals necessàries per millorar les infraestructures i apostar per la mobilitat sostenible.
En aquest sentit, Galmés ha recordat que aquets doblers no són per fer grans infraestructures, l’objectiu és «millorar la xarxa viària de l’illa sense consum de territori i, així, poder garantir la fluïdesa del trànsit, la modernització de les infraestructures i la seguretat dels usuaris». En aquest sentit, el president del Consell de Mallorca ha indicat que la finalitat és “invertir en la modernització de les nostres carreteres, tal i com fa el Consell amb el pla d’accessos a Palma realitzant un esforç amb recursos propis”.
Cronologia del conveni de carreteres
El Govern central i la institució insular varen signar el conveni de carreteres l’any 2007. Després d’algunes modificacions, el 14 de desembre del 2021 l’anterior equip der govern del Consell va acordar liquidar la part que s’havia executat fins al 2 d’octubre del 2020 i va quedar un import de 228,5 milions d’euros pendent d’abonar.
Entre les obres pendents d’executar, es troben infraestructures essencials per a la mobilitat i la millora dels accessos a Palma com el tram I de la via connectora, les variants d’Inca, Artà i Campanet, i la ronda de Sencelles. A tot això s’han d’afegir els 45 milions del Pla de Vials Cívics, els 30 milions per construir aparcaments dissuasius o els 160 milions del Pla d’Accessos a Palma. En concret, els imports actualitzats de totes les actuacions programades poden superar els 300 milions d’euros.
El març del 2023, el Govern d’Espanya va tancar la porta a negociar els convenis de carreteres amb els consells insulars de les Illes Balears, assenyalant que aquestes inversions han d’anar a càrrec del factor d’insularitat del règim especial de les Balears. En una carta enviada al ministre de Transports, Óscar Puente, el president Galmés va expressar la seva disconformitat amb la resposta del Govern central, explicant que «la dotació del factor d’insularitat ha de servir per finançar inversions públiques noves per part de l’executiu central a les Balears i així compensar els desavantatges de la insularitat, però mai per incloure les quantitats pendents dels convenis de carreteres».
També s’ha de recordar que el Govern de les Illes Balears ha enviat al Consell de Mallorca 30 milions d’euros procedents del fons d’insularitat perquè la institució insular pugui dur endavant el seus projectes. No obstant això, aquests dobler són insuficients per poder millorar la xarxa viària de Mallorca, segons ha explicat el president Galmés.