Consell de Mallorca - Favicon

CA

Webs d'interès

Totes les notícies

Sevillano presenta el Pla pilot d’implantació del carril bus VAO a l’Ma-19

Sevillano presenta el Pla pilot d’implantació del carril bus VAO a l’Ma-19

(05/04/2022)

  • Departament de Mobilitat i Infraestructures / Comunicació i Premsa

  • La iniciativa té l’objectiu de reduir les aglomeracions de cotxes a l’entrada de Palma i també les partícules contaminants.
  • Iván Sevillano, conseller de Mobilitat i Infraestructures, ha explicat que «la implantació del carril bus VAO és una alternativa de futur en matèria de mobilitat, perquè incentiva l’ús del transport públic».

Iván Sevillano, conseller de Mobilitat i Infraestructures, ha presentat avui, en roda de premsa, el Pla pilot d’implantació del carril bus VAO (o carril per vehicles d’alta ocupació) a l’Ma-19 en direcció Palma que comença a l’altura de la incorporació de l’aeroport. Amb aquesta iniciativa, el Consell de Mallorca té l’objectiu de reduir les aglomeracions de cotxes a l’entrada de Palma i també l’emissió de partícules contaminants. En aquest sentit, Iván Sevillano, conseller de Mobilitat i Infraestructures, ha explicat que «la implantació de carrils bus VAO és una alternativa de futur en matèria de mobilitat, perquè incentiva l’ús del transport públic, ja que aquests es reservaran a autobusos, per fomentar el transport públic, i a vehicles de més d’un ocupant, per fomentar cotxes compartits. Tot això enfocat a reduir les aglomeracions i la contaminació».

Segons el Consell de Mallorca, el Departament de Mobilitat i Infraestructures va donar llum verda a la iniciativa, el febrer de 2021, a la Comissió de Mobilitat, que va concloure amb la creació d’un grup de treball, exclusivament tècnic, per desenvolupar un document d’implantació de carrils bus VAO. Aquest grup ha estat format per personal tècnic de la Direcció Insular de Mobilitat i Infraestructures del Consell de Mallorca, pel Consorci de Transports de Mallorca (CTM), per l’Empresa Municipal de Transports de Palma (EMT) i la Direcció General de Mobilitat del Govern de les Illes Balears. Seguidament, a partir del mes d’octubre de l’any passat, s’han duit a terme diferents anàlisis i estudis basats en microsimulacions sobre el trànsit de l’Ma-19, estudis que han permès tenir, ja en aquest moment, els documents d’obra, que ja s’han presentat a la DGT, organisme jurídic competent per implantar el carril bus VAO, i a la Comissió de Mobilitat.

El carril d’ocupació especial consistirà en l’habilitació del carril esquerre de l’Ma-19 en sentit Palma, des del punt quilomètric 6 + 500 (incorporació de l’aeroport), fins a l’entrada de Palma en el punt quilomètric 2 + 600 de la mateixa carretera. El recorregut total d’aquest carril serà de 4,25 km; la llargada del carril bus VAO serà de 3,9 km i la del tram de només autobusos serà de 350 metres. A més, només podran circular per al carril bus VAO els vehicles autoritzats: busos públics i privats, vehicles amb més d’un passatger, taxis, motocicletes, vehicles per a persones amb mobilitat reduïda, vehicles amb senyalització de zero emissions i vehicles de serveis d’emergències i seguretat. El carril estarà senyalitzat a través dels símbols pertinents, perquè els conductors n’estiguin assabentats.

Iván Sevillano, conseller de Mobilitat i Infraestructures, ha assenyalat que «aquesta prova pilot d’implantació del carril bus VAO mostrarà el camí a seguir en matèria de mobilitat. Vull ressaltar que aquest sistema ja està implantat a ciutats com Madrid o Barcelona». D’aquesta manera, Sevillano ha afegit que «volem fer una crida a la ciutadania perquè sigui responsable amb aquesta eina, perquè el carril bus VAO només tindrà èxit si tots nosaltres començam a canviar els nostres hàbits de mobilitat, fent ús, en aquest cas, tant del transport públic com de vehicle compartit. Perquè només d’aquesta manera aconseguirem llevar cotxes de les carreteres i, per extensió, reduirem embossos i afavorirem el medi ambient». I a més, ha ressaltat que «la implantació d’aquest carril, com ja s’ha dit, suposarà una disminució significativa d’emissió de gasos contaminants i ajudarà a impulsar el canvi de model de mobilitat que Mallorca necessita».

Vídeos

rdp