Consell de Mallorca - Favicon

CA

Webs d'interès

Carreteres

NOTA INFORMATIVA

Els apartats d'obres en execució i obres finalitzades estan en procés de completar-se.   

El Consell de Mallorca s’encarrega de planificar i d’executar obres de construcció, d’ampliació i de manteniment de carreteres i camins públics, i també d’administrar i de gestionar els que són de titularitat de la institució insular. 

L’objectiu és que la ciutadania pugui disposar d’unes infraestructures adequades a la normativa vigent. El Consell treballa per crear una xarxa viària de qualitat, fent esment a la conservació i a la millora de la seguretat

Mallorca està formada per 205 carreteres,que sumen un total de 1.578,28 km. La majoria d’aquestes carreteres són convencionals, 201, i sumen un total de 1.484 km. A més, disposam de 4 vies d’alta capacitat,amb 94,6 km que reforcen la comunicació de l’illa.

Una de les funcions de la institució és la de conservació i manteniment de carreteres. Per aconseguir uns resultats més òptims i eficients, les àrees d’actuació a l’illa es divideixen en sis àrees temàtiques: la xarxa de carreteres secundàries; la conservació i el manteniment de la xarxa d’alta capacitat; la senyalització horitzontal;  l’enllumenat públic; el manteniment del túnel de Sóller i de sa Mola i el manteniment i la conservació del túnel de Son Vic i els centres de control, els panells informatius, les càmeres de seguretat i els semàfors. 

Obres en execució

Obres finalitzades

El Consell de Mallorca inverteix 12 milions en la millora dels accessos a Palma i a la via de cintura des de l’autopista de l’aeroport

El Consell de Mallorca inverteix 12 milions en la millora dels accessos a Palma i a la via de cintura des de l’autopista de l’aeroport

(28/08/2024)

  • Departament de Territori, Mobilitat i Infraestructures

El president Llorenç Galmés ha presentat avui les obres que es duran a terme aquesta tardor i que consisteixen en la reordenació de dos carrils en direcció Andratx, la construcció d’un quart vial des de la rotonda del Molinar en direcció a Palma i una millora important del ferm a la via de cintura

El president del Consell de Mallorca, Llorenç Galmés, ha presentat avui una inversió de dotze milions d’euros encaminada a millorar els accessos a Palma i a reduir els embussos, sense consum de territori. Es tracta de quatre actuacions que es duran a terme per descongestionar el trànsit de l’autopista de l’aeroport en direcció a Palma i l’accés a la via de cintura. Les obres es faran els vespres, durant la tardor, i està previst que acabin a principis de 2025. 

Es modificaran els dos carrils des de l’autopista de l’aeroport en direcció a via de cintura. Un d’ells està infrautilitzat, ja que només el poden emprar els vehicles que van cap a la carretera de Manacor. Amb aquesta actuació, els dos carrils podran anar en direcció Andratx. També es crearà un carril al túnel de baix de la rotonda de Can Blau, que ara només compta amb dos i es convertia en un embut per als vehicles que venien des de l’autopista.  

Així mateix, es construirà un quart carril, aprofitant la mitjana a l’autopista de l’aeroport, d’uns 800 metres. Serà en el tram que va des de la rotonda d’accés al Molinar o al torrent Gros a l’entrada de via de cintura, per tal de donar més fluïdesa al trànsit que vol entrar a Palma. La quarta actuació consisteix a fer un reforç a la via de cintura, d’uns sis quilòmetres, que en alguns trams arribarà fins a Gènova. 

El president Galmés, que ha estat acompanyat del conseller de Territori, Mobilitat i Infraestructures, Fernando Rubio; del director insular d’Infraestructures, Rafel Gelabert i el tinent de batle de Mobilitat de Palma, Toni Deudero, ha destacat l’aposta ferma del Consell de Mallorca per millorar la mobilitat en els accessos a Palma. «Es tracta –ha explicat Galmés– de quatre actuacions sense consum de territori, que tenen la finalitat de fer front a la congestió del trànsit a l’autopista de l’aeroport i l’accés a via de cintura, un dels punts més saturats de la nostra xarxa viària. Suposarà una inversió de dotze milions d’euros i esperam que a principis de 2025 estiguin enllestides». 

Galmés ha afegit que les quatre actuacions programades suposen «una actualització de la realitat de les nostres infraestructures, en el punts que més ho necessiten, i després d’anys sense inversió per a la seva modernització». El president ha detallat les quatre actuacions que es faran per millorar els accessos a la via de cintura des de l’autopista de l’aeroport. 

Característiques tècniques de les obres: 

  • L'objectiu és millorar la fluïdesa del trànsit per a vehicles que circulen per l'autopista de l'aeroport (Ma-19) i volen accedir a la via de cintura (Ma-20) en direcció Andratx. La via de cintura té una intensitat mitjana diària (IMD) d'entre 140.000 i 180.000 vehicles en diversos trams. La incorporació a la Ma-20 des de la Ma-19 es fa mitjançant una calçada de dos carrils, dels quals el de la dreta està infrautilitzat pel fet que no s'incorpora directament a la via de cintura, sinó que es desvia cap a la carretera de Manacor (Ma-15) per la intersecció de Can Blau. Això provoca retencions a l'autopista de l'aeroport que dona accés a la via de cintura. 
  • Un altre dels objectius del projecte és afegir un carril al pas inferior de la intersecció de Can Blau en direcció Andratx. Per això es guanyarà un nou carril i tindrà com a resultat tres carrils en direcció Andratx, igual que la resta de la via de cintura. També se'n millorarà l'accés cap al palau de Congressos. 
  • Les obres es faran durant els mesos d’octubre i de novembre, perquè abans de Nadal la secció de l’autopista en direcció Palma tingui quatre carrils des del torrent Gros fins a l’enllaç d’accés a la via de cintura. Aprofitant la mitjana, es crearà un nou carril d’uns 800 metres, per donar més fluïdesa al trànsit. 
  • Per acabar, es durà a terme un reforç total del ferm a la via de cintura, des de l’autopista de l’aeroport fins a l’enllaç de la carretera de Valldemossa, el que suposa uns sis quilòmetres. La col·locació d'asfalt nou d’alta qualitat també es farà en els ramals d’entrada i de sortida fins arribar al túnel de Gènova.  

Tràmits i procediments relacionats

Consulta domini públic viari

Notes de servei - actuacions ubicades en sòl rústic, urbà i urbanitzable